Voor het voorbereiden van de tocht zelf zag ik twee verschillende aspecten: De praktische kant en de mentale kant.
De praktische kant
Waar moet ik heen lopen - navigatie?
Hoever moet ik lopen op een dag?
Hoe kom ik aan eten en water?
Waar kan ik overnachten?
Wat kom ik allemaal tegen waar ik rekening mee moet houden?
Met welk weer moet ik rekening houden?
Dit zijn voor mij enkele belangrijkste zaken waar ik me op moet voorbereiden. Dit buiten veiligheid, waar ik een aparte post voor zal maken. De anderen lopen we kort even langs.
Navigatie
Veruit de meeste mensen die de PCT lopen maken gebruik van hun smartphone om te navigeren. Dit is inderdaad ook de makkelijkste manier. Er zijn verschillende apps beschikbaar die de route gedetailleerd kunnen aanwijzen. Ik kies er echter altijd voor om nog met een ouderwetse kaart te navigeren.
Waarom vraag je? "Never rely on gizmo's".
Een van de wijsheden die ik heb opgepikt uit het boek "Mad, bad and dangerous to know" van Ranulph Fiennes. Deze man heeft enkele indrukwekkende trips gemaakt in het verleden en had een goed punt vond ik.
Elektronische spullen hebben stroom nodig en gaan stuk op het moment dat het even niet uitkomt. Een kaart werkt altijd. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je weet hoe je met een kaart moet navigeren. Zelf vind ik dat ik dat wel kan... maar daar is niet iedereen het mee eens.
Natuurlijk neem ik ook een smartphone mee en tevens een smartwatch met fullmap functie. Maar die zie ik meer als backup.
De kaarten die ik mee ga nemen zijn de National Geographic PCT Map Guides.
Deze set bestaat uit 11 waterdichte kaartboekjes op een schaal van 1:75.000. Dit betekend dat 1 cm 0,75km is. Normaal neem ik 1:50000 mee of zelfs 1:25000. Deze zijn wat nauwkeuriger en gedetailleerder, maar dan heb ik voor deze tocht wel erg veel kaarten nodig!
Op deze kaarten staat de route, het terrein en eventuele belangrijke zaken als water, kampterreinen, en wegen aangegeven.
Aangezien ik het niet zie zitten om de hele route met 11 kaarten te gaan sjouwen, moet ik nog even kijken of mijn tante in Texas wat logistieke support kan leveren en de kaarten naar mij op kan sturen als ik ze nodig heb 😬.
Hoever moet ik lopen op een dag
Dit was even uitzoeken. Normaal zou je zeggen: Hoeveel dagen wil je over tocht doen?
Dan is het simpel -> 4.200km/aantal dagen = aantal km/dag.
Voor Nobo gaat dit een heel eind op, je hebt redelijk veel tijd voordat de nieuwe sneeuw in Washington problemen geeft. Voor Sobo ligt dit wat anders. Je loopt de winter in dus de sneeuw tegemoet.
Voor Nobo gaat dit een heel eind op, je hebt redelijk veel tijd voordat de nieuwe sneeuw in Washington problemen geeft. Voor Sobo ligt dit wat anders. Je loopt de winter in dus de sneeuw tegemoet.
Algemene regel is dat je halverwege oktober Forester Pass (iets meer dan 2/3 van de PCT lengte) voorbij moet zijn. Dit is natuurlijk erg afhankelijk van het weer dat jaar.
Na al deze wijsheden op een rij te hebben gezet kom ik op de volgende ruwe planning:
![]() |
Planning |
Een planning per dag heb ik dan ook niet gemaakt aangezien dit voor een wel erg rigide trip zorgt.
Ruwweg bouw ik de afstanden als volgt op:
- Eerste 2 weken: 15 mijl/dag
- Vervolgens opbouwen naar: 20 mijl/dag
- Als ik de Sierra's voorbij ben kan ik weer wat rustiger aan gaan doen
Dit zijn wel gemiddelde afstanden, dus inclusief "zero-days" om te rusten of inkopen te doen.
Hoe kom ik aan eten en water
Aan eten komen kan op verschillende manieren. De strategiën zijn als volgt:
- Alles onderweg kopen en inslaan
- Alles van te voren inpakken in voedselpakketten en vooruit (laten)sturen
- Leven van het land (niet dus)
- Een combinatie van de eerste twee
Optie 3 heeft als nadeel dat je óf allen van te voren tot op de dag moet plannen óf erg goede logistieke ondersteuning in de buurt moet hebben. Ook ben je altijd toegewezen op je gevriesdroogde hap uit je pakket...
Na wat rondgekeken te hebben ga ik voor de vierde optie. Inkopen onderweg waar het kan, en voedsel pakket vooruit sturen waar het moet. In onderstaande overzicht een voorbeeld van hoe ik de route op die manier heb voorbereid. Op de gele locaties stuur ik het vooruit en als ik daar dan aankom ligt het voor me klaar. Andere mogelijke locaties voor een "re-supply" heb ik er ook op aangegeven.
![]() |
Eten en shoppen |
Water heb ik niet gepland. Locaties waar je water kan vinden zijn duidelijk op de kaart aangegeven. Alleen stukken waar water beperkt is (Californië) heb ik aangegeven op mijn overzicht zodat ik daar rekening mee kan houden. Er zijn stukken waar je tot 30 mijl geen water tegen komt. Dat kan 2 dagen lopen zijn waar je 4-5 liter water mee moet nemen afhankelijk van de temperatuur. Weer een reden om het gewicht van je tas laag te houden.
Behandeling van water om het drinkbaar te maken zal ik in de post over veiligheid behandelen.
Waar kan ik overnachten
Ook mijn overnacht plekken heb ik niet gepland. Op mijn kaarten staan de mogelijke "campgrounds" duidelijk aangegeven en wild kamperen is mij niet vreemd. Ik verwacht dat al mijn kampeerplekken er als volgt uit zien:
Maar het zal niet altijd mee zitten:
Al met al hoop ik op een goede combi tussen wildkamperen, eenvoudige camping met basis voorzieningen en heel af en toe misschien zelfs een huisje/kamer huren voor een nachtje.
We gaan het zien!
Wat nog meer
Waar met ik verder nog rekening mee houden of plannen voor maken? Eigenlijk niet veel, want dat is ook wat ik wil. Een beschut plekje hebben als het nodig is, eten en drinken en weten waar ik heen moet. De rest is ruis!
Weer
Het weer is wel een van de dingen die roet in het eten kan gooien. En dan heb ik het niet over een regenbuitje. Zoals elke beetje ervaren wandelaar weet kan het aardig spoken in de bergen.
Weten waar je heen loopt en een schuin oog op het weer houden is van levensbelang.
Enkele potentieel gevaarlijke zaken die ik tegen kan/ga komen zijn:
- Onweer als ik hoog op een bergpas loop
- Midden in een bosbrand komen door harde wind (Californië!)
- Vuur kan tot wel 15 km/uur verspreiden in een bos!!
- Onverwachte sneeuwstorm in de bergen
![]() |
Bosbranden, helaas een bekend fenomeen in Californië |
![]() |
Wil je niet onverwacht in lopen |
Dus wat hier aan te doen? Weerberichten in de gaten houden. Dit via internet als het er is, via de "ranger stations" die ik tegen kom en mijn eigen ogen, neus en oren gebruiken. Als backup kan ik een weer update krijgen via mijn Garmin InReach satellietcommunicatie. Hierover later meer.
Waar het belangrijkste is dat je slimme beslissingen neemt. Wat die geweest hadden moeten zijn zal ik jullie bij terugkomst vertellen.
De mentale kant
Niet te onderschatten. Tijdens een wandeltocht van enkele maanden komt er veel op me af waar ik mee om moet gaan. Eenzaamheid, vermoeiing, pijn, honger noem het maar op. Om toch door te zetten en de eindstreep te halen moet je wat knoppen in je hoofd kunnen vinden en om kunnen zetten.
We gaan er achter komen of ik dat kan.
Het volgende boek heeft mij hier in ieder geval wat meer inzicht over gegeven.
Een aanrader voor iedereen die met dit idee rondloopt.
Wat mijn grootste strubbelingen zullen zijn? Vanuit tochten die ik gelopen heb denk ik dat honger wel een dingetje gaat worden. Na 2 weken in Alaska in 2007 was eten zo ongeveer het enige waar we nog over praatten. Op een recentelijke kanotocht in Zweden kwamen we na vier dagen een supermarkt tegen waar we lunch zouden halen. Toen mijn medereizigers buiten kwamen met hun aankopen stonden ze verbaasd te kijken dat ik al ettelijke broodjes en repen had weggewerkt. Ik houd van snoepen en eten.
![]() |
Mijn angst.... |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten